Kofola oslavuje 65 rokov. Ako sa písal príbeh lásky, nezameniteľnej chuti a úspešného podnikania?
Chuť, ktorá vás vráti do detstva, spája generácie, vyvoláva nostalgiu a prekvapuje jedinečnosťou. Kofola, ktorá prvýkrát zišla z výrobnej linky 27. marca 1960, oslavuje svoje 65. narodeniny. História nezameniteľného nápoja, ktorý vznikol ako domáca alternatíva k západným kolám, je o tradícii, inováciách aj odhodlaní robiť veci inak. Kto stojí za jej príbehom dnes? A aká bude Kofola budúcnosti?

História Kofoly siaha do roku 1958, kedy odborníci Spojených farmaceutických závodov Spofa Praha dostali ambicióznu úlohu: vytvoriť domácu alternatívu k stále populárnejším západným kolovým nápojom. Výsledkom dvojročného bádania tímu docenta Zdeňka Blažeka sa stal sirup KOFO – zmes 14 prírodných látok, od bylín, cez ovocie až po kofeín – ktorý je základom Kofoly dodnes.
Prvé fľaše sa naplnili v Prahe v marci 1960, veľkovýroba sa potom rozbehla v Opave, v národnom podniku Galena. Kofola si okamžite získala srdcia spotrebiteľov a výroba sa rozšírila do celého Československa, do viac ako 120 sódovkární. Na začiatku 70. rokov dosahovala ročná produkcia neuveriteľných 180 miliónov litrov. Dopyt bol taký veľký, že často nebol ani dostatok surovín. Kofola sa aj preto stala legendou novinových článkov a hviezdou mnohých piesní.
Po Nežnej revolúcii začali pre Kofolu náročné časy. Do Československa začala naplno prúdiť zahraničná konkurencia, Galena menila vlastníkov a tradičná ovocno-bylinková limonáda postupne mizla z trhu. V 90. rokoch sa zdalo, že jej popularita nadobro zhasína.
Záchrana prichádza koncom 90. rokov
Český podnikateľ gréckeho pôvodu Kostas Samaras kúpil v roku 1993 sódovkáreň v Krnove a začal spolu so svojím synom Jannisom, zaťom René Sommerom a ďalšími dvoma spoločníkmi René Musilom a Tomášom Jendřejkom podnikať pod hlavičkou rodinnej firmy Santa Nápoje. Postupne prenikali so svojimi výrobkami z regiónu do ďalších častí republiky. Koncom 90. rokov začali mladí nápojári hľadať silnú značku, ktorá im pomôže rásť. Kľúčovým momentom sa stal rok 2002, kedy sa naskytla príležitosť odkúpiť od Galeny, resp. jej nového amerického vlastníka, spoločnosti IVAX, receptúru a ochrannú známku Kofola. „Išlo o doposiaľ najvyšší obchod v oblasti duševného vlastníctva. Nikto nám vtedy neveril, že kúpa Kofoly za 215 miliónov Kč naozaj dáva zmysel,” spomína Jannis Samaras, ktorý postupne prevzal vedenie rodinnej firmy.
Tradičná ovocno-bylinková Kofola získala späť svoje miesto na výslní. Vznikol slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“ aj legendárna vianočná reklama so zlatým prasiatkom, ktorá sa stala symbolom československých Vianoc. Samarasovci začali investovať do inovácií a rozširovali nielen svoje portfólio, ale aj počet výrobných závodov. V roku 2002 otvorili brány a spustili výrobu aj v slovenskom výrobnom závode v Rajeckej Lesnej.
V roku 2012 sa ikonická značka Kofola prepísala do názvu rodinnej firmy. Dnes pod hlavičkou Kofoly ČeskoSlovensko nájdete viac ako 20 značiek, medzi nimi napríklad pramenitú vodu Rajec, hroznovú Vineu, minerálky Kláštornú Kalcia, Korunní a Ondrášovku, alebo napríklad sirupy Jupí či energetický nápoj Semtex. Nápojárska spoločnosť pôsobí okrem Česka a Slovenska aj v Slovinsku, Chorvátsku a Poľsku.
Príbeh surovín a starostlivosť o lokality
Kofola a bylinky k sebe neodmysliteľne patria a keď v roku 2018 spoločnosť Kofola kúpila tradičného výrobcu bylinných čajov LEROS, chýbal už len krok k tomu začať ich nielen spracovávať, ale aj pestovať.
„Z pohľadu kvality nápojov sú vždy kľúčové vstupné suroviny. Dlhodobo sa preto zameriavame nielen na ochranu vodných zdrojov, ale aj na kvalitu ďalších surovín. Zaujíma nás nielen pôvod, ale aj príbeh od semienka po produkt,” vysvetľuje dôvody akvizície Jannis Samaras.
Po tom, čo sa krnovskí nápojári naučili know-how bylín a mali za sebou vypestovanie prvého vlastného harmančeka v Rajeckej doline v roku 2019, rozhodli sa pustiť do ďalšieho dobrodružstva. V roku 2023 kupujú jabloňové sady na úpätí Nízkeho Jeseníka a sadia špecifické odrody pre svoje nápoje. „Sadári v Česku nemajú ľahkú situáciu. My sme sa rozhodli s nimi úzko spolupracovať a vďaka tomu zase o trochu lepšie porozumieť ďalšej významnej surovine potrebnej nielen pre Kofolu, ale aj čerstvé šťavy UGO alebo PRAGER´S cidery,“ dodáva Tomáš Jendřejek, ktorý sa dnes venuje poľnohospodárskej divízii Kofoly.
Ku Kofole patrí láska
Či už cez ikonické reklamy alebo ďalšie aktivity, láska sa Kofole dostala hlboko do DNA. V posledných troch rokoch sa tradičná značka zameriava na to, aby zlepšovala kvalitu vzťahov v spoločnosti. Svojimi kampaňami vyzýva k zapojeniu do Láskyplných piatočkov alebo šíreniu dotykov, čo láske pristanú.
„Láske sa darí vtedy, keď sa prežíva v skutočnom offline svete. Keď hľadáme partnera, chceme poznať mimiku tváre, reč tela, farbu hlasu, vôňu aj kúzlo osobnosti, ktoré sa prejavia iba vtedy, keď sa stretneme naživo. A to platí aj pre dlhotrvajúce vzťahy, nielen pre tie nové. Preto vyzývame páry k tomu, že láska chutí najlepšie naživo,” vysvetľuje tému tohtoročnej kampane marketingová manažérka značky Ľubica Mieresová.
Budúcnosť s chuťou poctivosti
Rodinná firma Samarasovcov zachránila československú legendu, ktorá inšpiruje svoje okolie už 65 rokov. „Za čo som najviac vďačný? Za skvelých kolegov, ktorí nám pomáhajú posúvať Kofolu dopredu. Za zákazníkov, ktorí veria našim hodnotám a Kofole sú stále verní. A tiež za to, že sme mohli nadviazať na poctivú prácu našich predkov. A že nás Kofola zaviedla zase naspäť ku koreňom - na pole k surovinám a k naozajstnej a udržateľnej láske,” uzatvára Jannis Samaras.