Dopady lockdownu na výsledky Kofoly v prvom štvrťroku sú nižšie, ako sa očakávalo
Skupina Kofola zverejnila výsledky hospodárenia za prvý štvrťrok 2021, počas ktorého došlo k zatiaľ k najväčšiemu obmedzeniu trhu v období pandémie. Počas celých troch mesiacov bol zavretý nielen kľúčový segment gastronómie, ale v istých častiach tohto obdobia boli na Slovensku a v Česku obmedzené aj impulzné nákupy z dôvodu zatvorenia okresov. Výsledné medziročné porovnanie tak v tomto kontexte vyšlo s prijateľným poklesom tržieb len o 10,4 %. Ukazovateľ EBITDA je v porovnaní s minulým rokom nižší o 23,4 %. Na základe doterajšieho vývoja roku manažment Kofoly potvrdil svoj pôvodný odhad tohtoročného prevádzkového zisku EBITDA v rozmedzí 1,03 – 1,15 miliardy českých korún.
„Vlani koronavírus všetkých prekvapil a museli sme sa s ním naučiť postupne žiť a hospodáriť. Tento rok sme však skúsenejší. Nastavili sme naše plány, inovácie, marketingové aj obchodné aktivity tak, aby sme aj napriek pokračujúcim obmedzeniam uspeli. Kľúčová bude hlavná sezóna a otvorenie gastronómie,“ popisuje Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola a dodáva: „Aj tento rok budeme pokračovať v projektoch v oblasti udržateľnosti. Ako v okolí našich závodov, tak aj v oblasti obalov.“
Predaje v prvých troch mesiacoch tohto roku boli podľa očakávaní výrazne poznamenané koronavírusovými obmedzeniami. V nich okrem pokračujúceho zatvorenia dôležitého segmentu gastronómie pribudlo aj obmedzenie pohybu obyvateľov, čo má navyše dopad na segment impulzných nákupov na čerpacích staniciach, či v turistických centrách. Tržby v prvom kvartáli klesli v porovnaní s minulým rokom o 10,4 %, ukazovateľ prevádzkového zisku potom v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku o 23,4 %. V kontexte tohto roku je však EBITDA vďaka úsporným opatreniam v súlade s plánmi firmy.
„Začiatok roku 2021 sme zvládli zľahka nad naše očakávania. Darí sa nám dobre plniť plánované načasovanie aktivít aj nákladov a realizujeme synergie z integrácie Ondrášovky a Korunní. Do konca roku ale musíme zostať obozretní," popisuje tohtoročnú stratégiu Martin Pisklák, finančný riaditeľ Skupiny Kofola.
Vzhľadom k tomu, že v minulom roku bol prvé tri mesiace takmer celý trh otvorený a teraz je v tomto čase jeho významná časť - gastronómia - zatvorená, je medziročný rozdiel ovplyvnený takmer výhradne týmto faktorom. „Prvý kvartál je z pohľadu predaja pre nás vždy objemovo najmenej významný a pripravujeme sa v ňom na hlavnú sezónu. Pripravili sme významné novinky, ktoré by nám v nej mali pomôcť. Napríklad v Slovinsku sme uzavreli zmluvu o strategickej spolupráci s najväčším výrobcom džúsov v regióne – spoločnosťou Fructal. Toto všetko nás vedie k presvedčeniu, že finančný cieľ na úrovni prevádzkového zisku EBITDA v stanovenom rozmedzí 1,03 – 1,15 miliardy českých korún dosiahneme,“ dodáva Martin Pisklák.
Súčasťou predajných plánov Kofoly v Česku a na Slovensku je rad inovácií, ktoré doplnia a spestria súčasné portfólio firmy. Tou najväčšou je úplne nová značka prémiových citrusových limonád Targa Florio, ktorú Kofola uviedla na trh v marci. Ďalšími novinkami sú dva nové varianty Kofoly so zníženým obsahom cukru, energetický nápoj Semtex Focus a dve príchute nového radu Rajec Bio, využívajúce už bylinky vlastnoručne vypestované a pozbierané v Rajeckej doline s certifikáciou BIO lokality pre voľný zber bylín, ktorú sa Kofole v spolupráci s miestnymi podarilo získať.