Usiluje sa o ochranu vodných zdrojov, prichádza s produktovými a obalovými inováciami a postupne rozširuje svoju flotilu CNG kamiónov.
Ani v pokrízovom čase neupúšťa jedna z najúspešnejších regionálnych firiem, Kofola ČeskoSlovensko, zo svojich dlhodobých plánov. „Aj keď bolo nutné niektoré väčšie investičné projekty pozastaviť alebo odložiť, v tých, ktoré súvisia s našimi dlhodobými udržateľnými cieľmi, sme sa rozhodli pokračovať,“ uviedol Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola. „Mojím veľkým cieľom je dostať udržateľné uvažovanie do každodenného chodu firmy, do každého jednotlivého rozhodnutia – od obmedzenia jednorazových mliečok do kávy v kanceláriách až po ochranu vodných zdrojov v našich regiónoch. A verím, že len dlhodobá kontinuita v týchto snahách a postupné krôčiky prinesú trvalé výsledky.“
Podnikanie s rešpektom k prírode
Len začiatkom leta sa podarilo Kofole získať certifikáciu BIO lokality pre voľný zber bylín pre Rajeckú dolinu, odkiaľ pochádza jej pramenitá voda Rajec a kde si pestuje vlastné bylinky do nápojov a chová včely. Zároveň sa usiluje o zachovanie vody v prírode a neustále znižuje množstvo vody potrebnej na výrobu jedného litra nápojov.
Udržateľné iniciatívy sa ale dotýkajú celého životného cyklu výrobkov Kofoly. Teda nielen surovín, z ktorých vznikajú nápoje, ale aj technológií výroby a spôsobu dopravy. „Znižujeme uhlíkovú stopu nášho podnikania tak, aby sme do roku 2030 dosiahli uhlíkovú neutralitu. Preferujeme využívanie zelenej elektriny, pričom na Slovensku už dosahuje jej podiel 100 %. Obmedzujeme tiež spotrebu paliva pri doprave. Časť uhlíkovej stopy, ktorú nedokážeme zredukovať, plánujeme kompenzovať výsadbou stromov a ďalšími zelenými opatreniami,“ vysvetľuje prístup Kofoly Jannis Samaras. Kofola má aktuálne najväčšiu flotilu kamiónov poháňaných stlačeným zemným plynom (CNG) v strednej Európe a postupne ju rozširuje, tento rok o ďalších 8 automobilov na celkovo 34 vozidiel. V porovnaní s bežnými kamiónmi je uhlíková stopa tých s CNG pohonom o štvrtinu nižšia. V českom Krnove, kde stojí jeden z výrobných závodov spoločnosti, Kofola prevádzkuje aj vlastnú CNG čerpaciu stanicu, ktorú otvorila aj pre verejnosť.
Hľadanie najlepšieho možného obalu
Kofola patrí medzi kľúčových výrobcov nápojov v strednej Európe a v adriatickom regióne. Preto venuje mimoriadnu pozornosť aj ekologickým vlastnostiam nápojových obalov. V spolupráci s organizáciou CI2 analyzovala uhlíkovú stopu jednotlivých obalov. „Vyšlo nám, že z pohľadu uhlíkovej stopy je najšetrnejší nerezový sud (KEG). Čapované nápoje dlhodobo rozvíjame, ale aby sme už teraz ušetrili zbytočný obal na ďalších vhodných miestach, rozhodli sme sa prísť s novinkou v podobe pramenitej vody Rajec bez obalu. Vďaka tomu môžeme nielen na festivaloch, bežeckých pretekoch, ale napríklad aj v našich UGO Salateriách a Freshbaroch v celom regióne ponúknuť alternatívu k balenej vode.“
Kofola začala využívať aj fľaše z recyklovaného plastu (rPETu). Vlani znovu oživila a uviedla na slovenský trh minerálnu vodu Kláštorná Kalcia v 50 % rPET, tento rok ju rozšírila do Česka a povýšila na 100 % rPET. „Ide o prvú československú vodu balenú do tohto typu obalu, ktorej sme predali už 11 miliónov kusov,“ potvrdzuje úspešný launch Jannis Samaras a dodáva: „Usilujeme sa o to, aby všetky naše jednorazové obaly boli do roku 2025 plne recyklovateľné či kompostovateľné a nevznikal tak zbytočný odpad. Kde to možné nie je, tam razíme myšlienku cirkulárnej ekonomiky,“ uzatvára Samaras.
Udržateľne, zdravo a lokálne
Kofola, ktorú si mnohí spájajú primárne s rovnomennou tradičnou značkou kolového nápoja, má vo svojom portfóliu veľa ďalších značiek, ktoré prispievajú k rozvoju zdravého životného štýlu. Okrem výrobcu zmesí liečivých rastlín a čajov, LEROS, patrí do rodiny Kofola aj UGO, producent čerstvých štiav a jeden z najväčších prevádzkovateľov Freshbarov a Salaterií, ktorý sa stal synonymom zdravého fastfoodu. A práve UGO sa zaviazalo do konca roku 2020 ušetriť 15 ton jednorazových plastov v rámci výzvy Ministerstva životního prostředí ČR #dostbyloplastu. „Namiesto plastového riadu a pohárov v Salateriách v Čechách, ale aj na Slovensku, servírujeme jedlo na porcelánové taniere, nápoje do skla a používame klasické nerezové príbory,“ popisuje jednotlivé kroky Marek Farník, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti UGO trade. „Záväzok sme vďaka tomu už prekročili a celkovo sme ušetrili takmer 27 ton jednorazového plastu,“ dopĺňa čísla Farník.
Spoločnosť na svojich konkrétnych krokoch dokazuje, že aj malé inovácie môžu ušetriť významnú časť zbytočného odpadu. „V Lerose sme prestali používať na spojenie čajového vrecka so šnúrkou a etiketou kovové sponky. Vďaka tomu ročne ušetríme toľko hliníka, koľko je potrebné na výrobu 2-3 osobných áut,“ približuje Jannis Samaras odpadovú politiku Kofoly.
Spoločnosť intenzívne rozvíja aj spoluprácu s farmármi a hospodármi v miestach, kde má svoje závody, aby mala pod kontrolou ochranu vodných zdrojov a kvalitu vstupných surovín, ktoré používa pri výrobe svojich nápojov. V minulom roku priniesla na trhu prvú ochutenú vodu z vlastnoručne vypestovaných bylín v Rajeckej doline - Rajec Harmanček, v tomto roku už vďaka BIO certifikácii tejto lokality spojila pramenitú vodu Rajec aj so šípkami z voľného zberu a neskôr na jeseň ešte pribudne púpava, baza a šalvia. Navyše, Kofola v žiadnych svojich nápojoch nepoužíva zahusťovadlá, umelé farbivá ani sladidlá a aspartam v nich tiež nenájdete.