Biznis

Skupina Kofola má za sebou ďalšie rekordné leto. Za rastom tržieb je aj mimoriadne úspešná sezóna v regióne Adriatic.

24.11. 2021

Skupina Kofola zverejnila výsledky hospodárenia v treťom štvrťroku 2021. Tržby jej v tomto období medziročne vzrástli o 34 miliónov českých korún, teda 1,3 mil. EUR a o 1,6 % tak prekonali vlaňajší rekordný výsledok. V letných mesiacoch sa jej darilo ako na českom a slovenskom trhu, tak aj v adriatickom regióne. Ten zažil oživenie vďaka prílevu turistov, ktorí vlani kvôli pandemickým opatreniam v regióne chýbali. Prevádzkový zisk EBITDA sa za deväť mesiacov roku medziročne zvýšil o 81 miliónov českých korún (3,1 mil. EUR). Manažment Kofoly tak spresnil svoj celoročný odhad v rozmedzí 1,08 – 1,12 miliardy CZK a na novembrovom valnom zhromaždení navrhne výplatu dividendy.

Skupina Kofola má za sebou ďalšie rekordné leto. Za rastom tržieb je aj mimoriadne úspešná sezóna v regióne Adriatic.

„Tohtoročná letná sezóna sa nám v predajoch vydarila ešte o trochu lepšie ako tá vlaňajšia, ktorá bola rekordná. Opäť sa nám podarilo vďaka dobre pripraveným aktivitám a kampaniam využiť prítomnosť domácich turistov v Česku a na Slovensku, rovnako aj turistov z celej Európy, ktorí sa vrátili na dovolenky do Chorvátska a Slovinska. A práve adriatický región tentokrát stojí za celkovým medziročným rastom tržieb Skupiny,“ komentuje vývoj tretieho štvrťroku 2021 Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola.

„Na slovenskom aj českom trhu je dlhodobo letnou predajnou jednotkou čapovaná Kofola. Spotrebitelia si ju môžu vychutnať na viac ako pätnástich tisícoch predajných miestach. Tento rok sa nám podarilo ich počet opäť zvýšiť a spoločne s uvedením úspešných noviniek kompenzovať mierne klesajúci trh nealkoholických nápojov,“ hovorí Daniel Buryš, generálny riaditeľ spoločnosti Kofola ČeskoSlovensko. Vinea v lete stavila na unikátny koncept Kumšt Muštu zdôrazňujúci jej základ v hroznovej šťave z viníc. Svoje pevné miesto na trhu si vybudovala nová prémiová limonáda zo sicílskych citrusov Targa Florio, ktorá výrazne prekonala očakávania. 

Stále predajne rastúca Kláštorná Kalcia potom ďalšiu časť komunikačnej kampane venovala podpore svojho udržateľného prístupu v oblasti obalov v podobe 100 % rPETu - teda fliaš vyrobených iba z recyklovaného plastu. A udržateľný prístup v podnikaní firmy sa premietol aj do ďalších aktivít. V blízkosti závodu Ondrášovky v Českej republike sa podarilo využiť skúsenosti s ochranou vodných zdrojov v Rajeckej Lesnej. „V spolupráci s miestnymi poľnohospodármi a samosprávou sa nám podarilo v okolí Ondrášova a Moravského Berouna certifikovať ďalšie BIO lokality pre zber bylín. Máme tak spoločne so slovenským územím certifikovaných už 224 km2. V areáli závodu sme potom otvorili výkupňu byliniek LEROS. K nej pribudla aj ďalšia vo Velkých Karloviciach,“ popisuje rozvoj v tejto oblasti Jannis Samaras.  S Biopekárnou Zemanka sa potom realizovala výroba sušienok UGO Dužinky, pri ktorých výrobe sa využívajú zvyšky ovocia a zeleniny z krnovskej výroby paskalizovaných štiav.

Spoločnosť Kofola ČeskoSlovensko sa pripravuje na spustenie systému zálohovania PET fliaš a plechoviek na Slovensku a stala sa jedným zo zakladateľov Iniciativy pro zálohování týchto obalov v Česku.    

Rast v regióne Adriatic

K medziročnému kvartálnemu rastu tržieb Skupiny Kofola prispel predovšetkým rast dopytu v adriatickom regióne. Ten sa prejavil na raste tunajších tržieb o 13,3 %. Prevádzkový zisk EBITDA sa zvýšil dokonca o 16 %. „Aj v našom regióne došlo pred letom k uvoľneniu pandemických opatrení a zároveň sa do neho začali vracať turisti, ktorí po vlaňajšej pauze chceli svoje dovolenky opäť tráviť v turisticky atraktívnych oblastiach Chorvátska a Slovinska. V kombinácii s dobre pripravenými marketingovými a predajnými aktivitami sa to pozitívne prejavilo na raste predajov predovšetkým v Chorvátsku, ktoré rástli dvojciferným tempom,“ vysvetľuje dôvody rastu Marián Šefčovič, generálny riaditeľ Radenska Adriatic a dodáva: „Najväčší nárast dosiahla značka Studena. Z trhových segmentov najviac rástli impulzné nákupy a samozrejme na pobreží aj predaje v kanáloch Horeca.“

Spresnenie odhadu prevádzkového zisku EBITDA a návrh výplaty dividendy

Z ekonomického pohľadu firma celý rok čelí výraznému rastu cien radu kľúčových vstupov. Ide hlavne o energie, dopravu, obalové materiály a cukor. Na Slovensku a v Česku už na túto situáciu reagovala a zvýšila ceny vybraných produktov. „Vďaka pokračujúcemu rastu celkových tržieb Skupiny aj našej finančnej disciplíne nastavenej od začiatku roku môžeme potvrdiť a spresniť naše odhady finálneho výsledku ukazovateľa EBITDA za rok 2021 v rozmedzí 1,08 až 1,12 miliardy českých korún,“ vysvetľuje Martin Pisklák, finančný riaditeľ Skupiny Kofola. „Zároveň nám to umožňuje na novembrovom valnom zhromaždení navrhnúť výplatu dividendy vo výške 13,50 český korún na akciu,“ dodáva.