Skupina Kofola utŕžila medziročne o 2,2% viac, EBITDA stúpla o 6,4%, ukazovateľ EBIT o 15,3%. Tržby rástli v Česku, na slovenskom i v adriatickom regióne. Pozitívny hospodársky výsledok si Kofola udržala napriek veľmi zložitej situácii na poľskom trhu, kde donedávna pôsobila najmä prostredníctvom spoločnosti Hoop Poľska. Tú v marci 2019 predala a na poľskom trhu zostane prítomná prostredníctvom výrobcu ovocných a bylinných štiav Premium Rosa.
Tržby skupiny bez započítania spoločnosti Hoop Poľska vzrástli medziročne o 7,2% (bez efektu nedávnych akvizícií o 4,1%). Nárast EBITDA bol podporený veľmi pozitívnym výsledkom v Českej republike, ktorý bol zapríčinený najmä vyšším objemom tržieb a nižšou cenou cukru. Rast spôsobili predovšetkým značky Kofola, Vinea, Rajec a Rauch, významným podielom však prispeli aj tržby nedávno kúpenej spoločnosti LEROS a tržby z predaja balených šalátov Titbit. Na českom a slovenskom trhu vzrástli v roku 2018 tržby medziročne o 7,3% (bez efektu nedávnych akvizícií o 4,3%), darilo sa najmä v segmente HoReCa aj v impulznom predaji. „Sme radi, že môžeme oznámiť, že sme predĺžili exkluzívny kontrakt pre československý trh so spoločnosťou Rauch na ďalších 5 rokov," hovorí Daniel Buryš, generálny riaditeľ Kofoly pre Česko a Slovensko.
Výrazne rástli aj tržby v segmente zdravého stravovania. Osem desiatok UGO Freshbarov a Šalatérií v roku 2018 obslúžili 4,5 milióna zákazníkov a vykázali medziročne vyššie tržby o 7%. Tržby za celú spoločnosť UGO trade, bez tržieb franšízového segmentu, ale vrátane predaja čerstvých štiav vo fľaštičkách a balených šalátov, dosiahli výšku 17,6 mil. eur.
Radosť v roku 2018 robil aj adriatický región. Skupina v Slovinsku a Chorvátsku vykázala rast o 2,6%, pričom tržby rástli v oboch spomínaných krajinách. V regióne spotrebitelia najviac kupovali značku Radenska, ktorá v tomto roku oslávi svoje už 150. výročie. Prínosom boli aj tržby z výroby a distribúcie značky Pepsi.
„S hospodárskym výsledkom sme veľmi spokojní,“ hovorí Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny Kofola. „Prialo nám počasie, ale praje nám aj dopyt po zdravších potravinách s vyššou pridanou hodnotou. Je radosť vidieť, že naše značky Premium Rosa, Titbit alebo LEROS sa tešia záujmu našich zákazníkov a za rok 2018 do tržieb prispeli takmer 11,7 miliónmi eur. Ukazuje to, že náš odhad dopytu bol už pred rokmi správny. Zároveň sme veľmi radi, že sa nám podarilo odovzdať do dobrých rúk poľskú spoločnosť Hoop Poľska. To nám umožnilo investovať čas a sústrediť energiu na rastové trhy a aktivity, ktoré vieme a chceme ďalej rozvíjať,“ uzatvára Jannis Samaras.
Na základe vynikajúcich výsledkov roku 2018 bude predstavenstvo Kofoly akcionárom navrhovať výplatu dividendy vo výške 11,7 mil. eur.
|
V tisíckach EUR |
12M2018* |
12M2017* |
Zmena 2018/2017 |
Zmena 2018/2017 |
|
|
Tržby |
277 611 |
271 547 |
6 064 |
2,2 % |
|
|
Prevádzkový zisk (EBIT) |
17 302 |
15 012 |
2 290 |
15,3 % |
|
|
EBITDA |
39 426 |
37 054 |
2 372 |
6,4 % |
|
* upravené o jednorazové položky |
|