Biznis

Skupina Kofola za prvý polrok zvýšila tržby o 3,4%, najväčší nárast tržieb hlási Adriatický región

12.08. 2019

V prvom polroku Skupina Kofola navýšila tržby vo všetkých regiónoch, kde pôsobí, a to aj napriek nepriazni počasia. Tržby Skupiny stúpli medziročne o 3,4 %. Bez vplyvu spoločnosti LEROS, ktorú Skupina kúpila v marci 2018, je to o 2,4 %. Pozitívne sa na tržbách podpísal hlavne Adriatický región, v ktorom najviac stúpla spoločnosť Studenac. Skupina sa aj naďalej sústreďuje na nové rastové príležitosti, a preto nedávno oznámila kúpu českej spoločnosti Espresso. Vďaka tejto akvizícii sa jej gastro portfólio rozšírilo o špičkovú kávu Café Reserva a prémiové čaje Dilmah.

Skupina Kofola za prvý polrok zvýšila tržby o 3,4%, najväčší nárast tržieb hlási Adriatický región

Skupinová EBITDA v prvom polroku klesla o 7,3 % v porovnaní s minulým rokom. Hlavnou príčinou je mesiac máj, ktorý bol jeden z najchladnejších a najdaždivejších za posledné desaťročie. Výsledok ovplyvnili predovšetkým vyššie náklady na obaly, nárast miezd a vyššie logistické náklady, ktoré boli čiastočne pokryté nižšou cenou cukru.

Československý trh vygeneroval v prvom polroku tržby medziročne vyššie o 1,1 %, pričom trhové podiely v segmente gastro sú v tomto regióne najvyššie v histórii. Obrovský úspech zaznamenáva značka Royal Crown Cola, ktorá významne navyšuje svoj trhový podiel v segmente kolových nápojov. V druhom kvartáli roka 2019 začala Skupina na Slovensku predávať minerálnu vodu Kláštorná Kalcia, ktorú kúpila spolu s výrobným závodom v roku 2018. Len za prvých pár mesiacov sa podarilo predať 1,5 milióna fliaš Kláštorná Kalcia a dostať sa na trhový podiel vo výške 2,5 %.

Adriatický región akcionárov Skupiny opäť potešil, keď vygeneroval tržby medziročne vyššie o 7,2 %. Najväčší, dvojciferný rast zaznamenali predaje v Chorvátsku, kde sa Skupina vyšplhala v segmente sýtených minerálnych vôd na druhé miesto. Potvrdzuje sa tak Skupinová stratégia podpory chorvátskeho trhu, ktorá začína žať ovocie. Významné navýšenie predajov zaznamenala tiež značka minerálnej vody Radenska, ktorá tento rok oslavuje svoje 150. výročie. Spoločnosť RADENSKA dosiahla po znovu uvedení produktu Oaza na trh najlepší trhový podiel v nesýtených ochutených vodách za posledné tri roky.

Jannis Samaras, generálny riaditeľ Skupiny Kofola, k výsledkom hovorí: „Počasie nám naozaj v 2. kvartáli neprialo, ale aj napriek tejto nepriazni sa nám podarilo v porovnaní s minulým rokom navýšiť tržby a verím, že splníme avizovaný ročný plán." K jednotlivým segmentom dodáva: „Adriatický región nám robí radosť, vďaka investíciám neustále rastie a jeho tržby majú v hospodárení stále väčšiu váhu. Československý región je až na malé výkyvy dlhodobo stabilný, a preto sa teraz budeme sústreďovať predovšetkým na to, aby sme našli ďalšie rastové príležitosti. Jednou z prvých lastovičiek je čerstvá akvizícia spoločnosti Espresso, ktorá distribuuje špičkové kávy Café Reserva a prémiové čaje Dilmah. Vďaka tomuto kroku sa naša ponuka opäť zásadne rozšírila a my tak môžeme poskytnúť našim partnerom v gastro segmente kompletné nealkoholické portfólio, teda vrátane špičkovej kávy a perfektného servisu. V tomto trende chceme určite pokračovať."

Tržby na československom trhu a v Adriatickom regióne tvoria dokopy 89,3 % celkových tržieb Skupiny, v minulom roku to za rovnaké obdobie bolo 90,1%. Mierny percentuálny pokles je zapríčinený ďalším rastom tržieb v segmente „Fresh & Herbs", v ktorom operujú spoločnosti UGO, LEROS a Premium Rosa.

V miliónoch EUR

6M2019*

6M2018*

Zmena

Zmena

Tržby

118,1

114,2

3,9

3,4%

Prevádzkový zisk

6,2

8,7

-2,5

-28,2%

EBITDA

16,5

17,8

-1,3

-7,3%

* upravené o jednorazové položky