Skupine Kofola sa v minulom roku darilo, zvýšila tržby aj obidva kľúčové hospodárske ukazovatele
Skupine Kofola v minulom roku vzrástli tržby o 4,1 % na 249 668 tis. EUR, hodnota kľúčového ukazovateľa EBIT poskočila o 2,9 %, ukazovateľ EBITDA zase o 5,9 %. Veľmi dobrému hospodárskemu výsledku pomohol posledný kvartál, vyššie predaje v segmente HoReCa a zo značiek hlavne Royal Crown Coly, sirupy Jupí a energetické nápoje Semtex. V Adriatickom regióne po úprave distribučného modelu potom v tržbách zabodovalo Chorvátsko. V tomto roku bude pre Skupinu kľúčové efektívne čeliť situácii okolo šírenia koronavírusovej pandémie.
„V roku 2019 nám tržby vzrástli o 4,1 %, cieľovú EBITDU 42 069 tis. EUR sme prekonali o 3,6 % na finálnych 43 604 tis. EUR, a to napriek horšiemu počasiu a rastúcim segmentovým nákladom. Vlani sme tiež zrealizovali významné zmeny v štruktúre. Predali sme spoločnosti v Poľsku a Rusku a vytvorili sme nový pilier nášho podnikania, ktorý vonia po káve, čaji a bylinkách. Tieto kroky nám umožnili maximálne sa sústrediť na naše silné nealko piliere v oboch kľúčových regiónoch a ďalší rozvoj prírodného segmentu v rámci diverzifikácie nášho biznisu „Fresh & Herbs“. Navyše sme začiatkom tohto roku kúpili cidery F.H.Prager a prenikáme do princípov fermentácie nápojov, čo je segment s veľkým potenciálom,“ hodnotí uplynulý rok Jannis Samaras, náčelník Skupiny Kofola a dodáva: „V tomto roku máme pred sebou okrem tradičných úloh, ktoré sú jasne dané, integráciu akvizície minerálnych vôd Korunní a Ondrášovka. Aby sme boli čím ďalej atraktívnejšou značkou pre zákazníkov, spotrebiteľov, ale aj investorov, tak sa zameriame aj na nové projekty, ktoré nás významne posunú v ekologických témach.“
V minulom roku sa Skupine v ČeskoSlovensku veľmi dobre darilo v segmente HoReCa. Trhový podiel v Česku navýšila na 27,8 %, na Slovensku na 41,2 %. Výborný predajný potenciál ukázala relatívne nová značka v portfóliu Skupiny, prírodná minerálna voda Kláštorná Kalcia, ktorú po veľmi úspešnom vstupe na slovenský trh môžu aktuálne ochutnať aj českí spotrebitelia. Okrem minerálnej vody Kláštorná Kalcia sa dobre darilo energetickým nápojom Semtex či značke Royal Crown Cola, ktoré svojimi predajmi významne prekonali slnečný rok 2018.
V Adriatickom regióne priniesli opäť výborný výsledok slovinská značka prírodnej minerálnej vody Radenska a limonády Ora. Minulý rok veľmi zabodovalo Chorvátsko, ktoré po úprave distribučného modelu prekonalo rastom tržieb dokonca aj susedné, výborne fungujúce Slovinsko. V roku 2020 Skupina dokončí významnú investíciu do výrobného závodu v Lipiku, ktorá prinesie značné zefektívnenie výroby.
V najnovšom pilieri Skupiny Kofola, segmente Fresh & Herbs, sa tradične darilo budovať predaje značke UGO, ktorá si pripísala tržby vyššie o necelých 7 %. Nováčikovi v Skupine, spoločnosti LEROS, sa podarilo skompletizovať portfólio teplých nápojov, kedy firma dokáže ponúknuť už aj čaje a kávu, čo by malo v budúcnosti umožniť oveľa plynulejší rast. V tomto roku firma sľubuje aj marketingové novinky pod taktovkou Karla Hrbka, do konca minulého roku marketingového riaditeľa Kofoly.
Skupina Kofola sa okrem tradičných plánov a cieľov sústredí tiež na rozvoj úplne nových ekologických projektov. Spomenúť môžeme projekt Zelená Rajecká dolina a pestovanie vlastných byliniek, podporu bezobalových čapovaných nápojov, a to nielen pre novo uvedenú pramenitú vodu Rajec v KEG sudoch, významnú podporu vratných sklenených fliaš v segmente HoReCa alebo cielené znižovanie gramáží fliaš a uzáverov a tým významnú úsporu spotreby plastu.
V súčasnosti tak ako celý svet čelí Skupina pandémii COVID-19. Aktuálne je jej primárnou úlohou zaistiť bezpečnosť svojich zamestnancov, udržať výrobu, čeliť logistickým nástrahám a minimalizovať negatívne dopady vzniknutej situácie na jej hospodárenie. Ukazuje sa, že lokálnosť, ako jedna z kľúčových hodnôt Skupinovej stratégie, je veľmi výhodnou devízou v čase uzatvárajúceho sa sveta. Skupina priebežne reaguje na aktuálnu situáciu v jednotlivých krajinách, analyzuje dopady a pripravuje možné scenáre budúceho vývoja.