Biznis

Skupine Kofola sa v prvom polroku darilo

13.08. 2018

Skupina Kofola v prvom polroku zvýšila všetky hospodárske ukazovatele. Tržby skupiny bez započítania poľského segmentu stúpli o 7%, so započítaním o 1,9%. Hodnota ukazovateľa EBIT vzrástla dokonca o 113,7%, EBITDA poskočila o 25,9%. Popri vyšších predajoch Kofola hlási, že investorom vyplatila najvyššiu dividendu vo svojej histórii a že chce v tejto ústretovej politike naďalej pokračovať.

Skupine Kofola sa v prvom polroku darilo

„Teplé počasie aj nižšie ceny cukru nám pomohli dosiahnuť veľmi dobrý hospodársky výsledok aj napriek zvýšenej investícii do mzdových nákladov, ktorý so sebou nesie súčasný stav na trhu práce," hovorí Daniel Buryš, finančný riaditeľ skupiny Kofola, a pokračuje: „Vedľa pozitívneho hospodárskeho výsledku som rád, že sa nám darilo na poli rozširovania biznisu. Prostredníctvom kúpy tradičnej českej firmy LEROS sme vstúpili do bylinkového biznisu a popri tom sme do portfólia pridali aj slovenskú minerálnu vodu Kláštorná."

Ťahúňom v prvom polroku bolo Česko s medziročnými tržbami vyššími o 8,9%, a to predovšetkým vďaka dopytu po značkách Kofola, Rauch a Vinea. Na Slovensku sa Kofole podaril rast o 4,1% s tým, že k tradičným favoritom patrila aj značka Rajec. Najväčší skokan v portfóliu, značka UGO, navýšila tržby o štvrtinu. V Poľsku skupina zaznamenala pokles o 19,3%, pričom prepad zaznamenáva firma v segmente privátnych značiek, vlastné značky si držia stabilnú pozíciu.

Darilo sa už tradične aj v Adriatickom regióne. „Narástli sme o 6,6%. Darilo sa v Chorvátsku, kde sa tržby medziročne zvýšili o 16%, čo nás zároveň motivuje, aby sme v tomto regióne naďalej viac investovali do marketingových aktivít," hovorí Marián Šefčovič, generálny riaditeľ spoločnosti Radenska.

V prvom polroku skupina vyplatila svojim akcionárom dividendu vo výške 16,20 Kč na akciu, čo je najvyššia hodnota v celej jej histórii. Dnes bolo valným zhromaždením schválené zníženie základného imania, čo umožní aj naďalej garantovať ústretovú dividendovú politiku.

„Tohtoročná sezóna prebieha nad očakávania dobre," pochvaľuje si Daniel Buryš aktuálny vývoj a pokračuje: „Výhľad na celoročné hospodárenie tak budeme aktualizovať po skončení tretieho kvartálu."

In EUR thous.

6M2018*

6M2017*

Zmena 2018/2017

Zmena 2018/2017

Revenue

134 762

132 195

2 567

1,9%

Operating profit (EBIT)

6 640

3 107

3 533

113,7%

EBITDA

17 224

13 684

3 540

25,9%

* adjusted for one-off items

       

** adjusted for one-off items and recalculated by FX rate from 6 months period ended 30.6.2018

   

 

 

 

 

 

 

Skupina Kofola je jedným z najvýznamnejších výrobcov nealkoholických nápojov s ôsmimi výrobnými závodmi na piatich európskych trhoch, celkovo skupina Kofola zamestnáva viac ako 2 100 ľudí (bez ruského podniku).

Do produktového portfólia spoločnosti Kofola v ČeskoSlovensku patrí tradičný kolový nápoj s originálnou receptúrou Kofola, pramenitá voda Rajec, rad sirupov Jupí, hroznový  nápoj Vinea, detské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex a ďalšie tradičné československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licencii vyrába a distribuuje nápoje Royal Crown Cola, Orangina. Spoločnosť Kofola je výhradným distribútorom značiek Evian a Badoit pre Českú a Slovenskú republiku a tradičnej minerálnej vody z liečivého zdroja Vincentka pre české maloobchody gastronómiu. Od začiatku roka 2015 Kofola exkluzívne distribuuje v Českej republike a na Slovensku produkty spoločnosti Rauch. Do skupiny Kofola patrí aj sieť UGO, ktorá v ČeskoSlovensku prevádzkuje 62 UGO Freshbarov a 20 UGO Salatérií. V roku 2017 spoločnosť kúpila poľského výrobcu ovocných a bylinných produktov Premium Rosa. Najnovšou akvizíciou je spoločnosť LEROS, tradičný výrobca zmesí z liečivých rastlín a slovenská minerálna voda Kláštorná.

Z portfólia značiek spoločnosti Hoop Polska predávaných na poľskom trhu sú najvýznamnejšie sirupy Paola, kolové nápoje a limonády Hoop, minerálna voda Arctic a detské nápoje Jupík. Od roku 2018 spoločnosť začala distribuovať ľadové čaje Nestea.

V roku 2015 sa členom skupiny stala slovinská spoločnosť Radenska. Portfólio tradičných značiek minerálnych vôd Radenska, ovocných nápojov Ora a Oaza bolo od roku 2016 doplnené o obľúbené chorvátske značky nápojov Nara, Inka a Voćko. Od roku 2016 sa Radenska stala výrobcom a distribútorom nápojov Pepsi, Mirinda a 7Up na chorvátskom trhu. V roku 2016 skupina Kofola kúpila chorvátskeho výrobcu minerálnych vôd Studenac.