Skupina Kofola zverejnila predbežné výsledky roka 2023 a potvrdila dosiahnutie hornej hranice avizovaného cieľa EBITDA 1,25 mld. CZK, teda 52,2 mil. €. Tržby Kofole narástli o 10 % oproti minulému roku a dosiahli 8,69 mld. CZK, v prepočte 362 mil €.
„Rok 2023 bol pre nás do istej miery prelomový. Z pohľadu strategického rozvoja sme sa vrátili k plánom z predkrízových rokov. Akvizične sme boli najaktívnejší za posledné roky – vstupujeme do nových biznisových príležitostí, ktoré majú potenciál posunúť celú skupinu zase o krok vpred,“ komentuje celoročné výsledky Jannis Samaras, generálny riaditeľ skupiny Kofola.
V absolútnej hodnote sa na celkovom výsledku najviac podpísala vydarená letná aj vianočná sezóna v nápojovom segmente v ČeskoSlovensku. „Aj keď sme čakali výrazný pokles predaného objemu nápojov, naše silné značky si dokázali udržať svojich konzumentov. V segmente čapovaných nápojov, kde je na trhu všeobecne cítiť veľký prepad, sme vďaka tradičnej Kofole dokonca rástli,“ hovorí Jannis Samaras.
K výbornému výsledku ale pomohli aj ďalšie piliere rodinnej nápojárskej firmy. „Najväčším skokanom roka sa stalo UGO, ktoré vyrába čerstvé šťavy a balené šaláty a prevádzkuje Freshbary a Salaterie – reštaurácie so zdravou stravou. Z pohľadu celého roka UGO významne prekonalo nielen plánované tržby, ale aj ukazovateľ EBITDA,“ potvrdzuje Martin Pisklák, finančný riaditeľ skupiny Kofola.
Rovnako úspešný rok má za sebou LEROS, výrobca bylinných zmesí a čajov, ktorý zažil najsilnejšiu jesennú sezónu vo svojej histórii. V decembri tiež otvoril svoju prvú bylinkovú predajňu v nákupnom centre Černý most v Prahe.
Do nového roka vstupuje skupina Kofola hneď s niekoľkými novými divíziami. Platnosť totiž nadobudli dve akvizície oznámené pred koncom roka – kúpa jablčných sadov na Úsovsku a spoluvlastníctvo kávových plantáží v Kolumbii. Na tieto poľnohospodárske akvizície Kofola nadviazala v januári 2024 kúpou 49 % podielu v spoločnosti MIXA VENDING, vďaka ktorému môže posilniť svoj biznis prevádzkovaním nápojových a potravinových automatov. Na schválenie protimonopolnými úradmi v Česku stále čaká akvizícia spoločnosti Pivovary CZ Group, ktorá stojí za výrobou pív Holba, Zubr a Litovel a ktorej väčšinovým vlastníkom by sa Kofola mala stať tento rok.
Plánovaný interval EBITDA pre rok 2024 uvádza nápojárska rodina v rozmedzí
1,55 - 1,80 mld. CZK. „Náš odhad počíta s akvizíciou pivovarov v priebehu prvého štvrťroka tohto roku a zahŕňa plne konsolidované výsledky – vrátane prínosu spoločností Pivovary CZ Group a MIXA VENDING. Ukazovateľ čistého dlhu voči EBITDA plánujeme držať pod úrovňou 3,” uzatvára výhľad Kofoly na rok 2024 Martin Pisklák.